روز گذشته تهران شاهد رونمایی از ۲رام تولید انبوه قطار ملی مترو بود که یک سال زودتر از موعد مقرر به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت پیوستند.

قطارملی

همشهری_مهدی اسماعیل پور: زمینه دارند که حتما همینطور است، آن را در اختیار شرکت واگن‌سازی‌ قرار دهند. چون نتیجه‌اش بازشدن گره ترافیک، رفع مشکل آلودگی هوا و دیگر مشکلات شهر تهران است. این ۲رام، هرکدام با ۷واگن، در شرایطی وارد مسیر خدمت شدند که هوای تهران به‌شدت آلوده است و مسئولان امیدوارند این اقدام به بهبود خدمات حمل و نقل و کاهش زمان انتظار شهروندان کمک کند، اما این تنها خبر خوب نبود! شهردار تهران با اعلام کاهش سرفاصله حرکت قطارها، نوید روزهای بهتری را برای تهرانی‌ها داد و از بهبود کیفیت زندگی در پایتخت گفت. علیرضا زاکانی، شهردار تهران خبرهای خوش دیگری هم داشت.

ایستگاه و ۴۹۸ کیلومتر افق آینده متروی تهران
در ابتدای این دوره از مدیریت شهری، ۲۶۹کیلومتر مسیر مترو با ۱۴۱ایستگاه در ۷خط وجود داشت. امروز طول خطوط به ۳۱۰کیلومتر و تعداد ایستگاه‌ها به ۱۶۱ایستگاه رسیده است. تا پایان سال نیز ۳ایستگاه دیگر و بخشی از خط توسعه جنوبی خط۶ مترو افتتاح می‌شود تا مترو به قبله تهران(شهرری) برسد. در حوزه زیرساخت، قراردادهای توسعه خطوط ۲، ۴، ۶ و ۷ مترو درحال انجام و قراردادهای ساخت خطوط ۸، ۹ و۱۰ نیز بسته شده و کار در برخی بخش‌ها نیز آغاز شده است. حفاری تونل خط۱۰ درحال اجراست. خط۹ مترو هم تجهیز کارگاهی شده و زمین‌های خط۸ هم تحویل داده شده‌اند. تفاهمنامه خط۱۱ نیز امضا شده و امیدواریم در نخستین فرصت و ترجیحا امسال قراردادش منعقد شود. ۳۱۰کیلومتر خطوط فعلی مترو باید طی سال‌های آینده به حدود ۴۹۸کیلومتر برسد و ۱۶۱ایستگاه فعلی به ۳۳۰ایستگاه برسد. این افق ۵سال آینده متروی تهران است.

تولید ۸۰درصد واگن‌های چینی در واگن‌سازی‌ تهران
تحویل ۱۷رام قطار ۷واگنه به‌طورکامل از امسال آغاز می‌شود و از مردادماه سرعت می‌گیرد. ۱۰رام قطار هم در قالب قطعات وارد و در شرکت واگن‌سازی‌ تهران مونتاژ می‌شود. ۶۳رام قطار ۷واگنه نیز در داخل کشور ساخته خواهد شد، اما در کل ۸۰درصد واگن‌های این قرارداد در شرکت واگن‌سازی تهران ساخته می‌شود. همچنین در قرارداد چین طرف مقابل ملزم به انتقال تکنولوژی ساخت بوژی به ایران است. امروز تولید هوشمند و رباتیک بوژی در مجموعه واگن‌سازی‌ تهران آماده و شکل گرفته است. از مرداد سال آینده هرماه ۱۴دستگاه واگن وارد کشور می‌شود. از فصل پاییز هم قطعات مربوط به ۱۰رام قطار مترو وارد خواهد شد تا در شرکت واگن‌سازی‌ مونتاژ شود و بقیه رام‌های قطار مترو در ایران ساخته می‌شود. با این شیوه زمان تحویل را از ۲۷‌ماه به ۱۴‌ماه کاهش داده ایم.

قطار امید و افتخار/ ورود ۲قطار ملی به متروی تهران

قراردادهای مانده به سرانجام رسید
در ۲۵سال گذشته ۱۱۸۱واگن در خطوط متروی تهران قرار گرفت. البته برای توسعه واگن‌ها در سال۱۳۹۷، قرارداد چین برای ۶۳۰دستگاه واگن و در سال۱۳۹۸ قراردادی برای ۱۱۳دستگاه قطار ملی بسته شد که هیچ‌کدام به سرانجام نرسید، اما از حدود ۲سال قبل این قراردادها عملیاتی شدند. البته قرارداد ۶۳۰دستگاه واگن چینی با ۲۵درصد افزایش و اضافه‌شدن ۲۸۰واگن دیگر پیگیری و به ۱۷۰۱واگن افزایش پیدا کرد. در گذشته سهم داخلی‌سازی واگن‌های مترو۳۰ تا ۳۵درصد بود که این میزان در تولید واگن‌های چینی با ۲۰درصد ارتقا به ۵۵درصد می‌رسد.

ورود ۲رام قطار ملی مترو، یک‌سال زودتر
واگن‌های جدید مترو در آینده شامل ۱۰۷۱واگن چینی به همراه ۱۱۳واگن ملی است. در سال۱۳۹۸ قرارداد تولید انبوه قطار ملی بسته شد، اما کاری صورت نگرفت. در دوره شهید رئیسی به همت ۲مجموعه بخش خصوصی و ۲۵شرکت دانش بنیان، جهاد دانشگاهی و شرکت مپنا، یک رام ۸واگنه از قطار ملی را در مسیر تهران– پرند وارد کردیم. این میان قرارداد تولید انبوه ۱۱۳واگن قطارملی دی‌ سال گذشته نهایی شد و طبق قرارداد باید در ۲۹‌ماه همه این ۱۱۳دستگاه واگن عملیاتی شود. طبق قرارداد زمان آغاز تحویل واگن‌ها از آبان و آذر سال آینده بود که هر ماه باید ۲رام قطار ملی تحویل متروی تهران داده می شد. اما یک‌سال جلو افتادیم و زمان تحویل واگن‌ها را تسریع کردیم تا امروز افتخار این را پیدا کنیم که ۲رام قطار متروی ساخت داخل رونمایی شود.

واگن‌های مترو ۲برابر می‌شود
تا پایان سال یک رام دیگر آماده می‌شود و از سال آینده به‌طور میانگین هر ماه ۲۱واگن ساخت داخل تولید خواهد شد و یک‌سال پس از آن هم تولید شتاب بیشتری خواهد گرفت تا به‌طور میانگین هر روز یک واگن مترو ساخت داخل تولید شود. در ۲۹سال گذشته متروی تهران در مجموع ۱۱۸۱دستگاه واگن داشته، اما در بازه زمانی ۲تا ۵سال آینده با ورود ۱۰۷۱واگن چینی و ۱۱۳واگن ساخت داخل، تعداد واگن‌های مترو به بیش از ۲برابر خواهد رسید. طبق قرارداد، همه واگن‌های چینی باید در مدت ۶۰‌ماه و ۱۱۳واگن ساخت داخل(قطار ملی مترو) در مدت ۲۹‌ماه تکمیل و تحویل داده شود.
باید روزی یک واگن مترو در کشور تولید شود
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران : در حال حاضر از جمله آلودگی هوا در شهر وجود دارد که باعث افزایش فوتی‌ها شده است. یکی از راه‌های اصلی از بین‌بردن آلودگی هوا حمل‌ونقل عمومی‌ است و قطار، پاک‌ترین، سالم‌ترین و انبوه‌ترین مدل حمل و نقلی است. بنابراین در این کار هرقدر سرمایه‌گذاری کنیم، مفید است و نتیجه درستی می‌گیریم. اگر به این کار بیشتر بپردازیم بسیاری از مشکلات‌مان حل می‌شود. در سرعت مترو نیز می‌توانیم سر فاصله ۶دقیقه‌ای را به ۳دقیقه برسانیم که ارزشمند است، چون تعداد مسافران را ۲برابر کرده‌ایم و این کار میزان استفاده از اتومبیل را کاهش می‌دهد. ما خودمان می‌توانیم بسازیم و باید همکاری‌ها بین دستگاه‌ها اتفاق بیفتد. امیدوارم به جایی برسیم که روزی یک واگن مترو تولید و به ما تحویل داده شود. از دوستانمان در وزارت کشور گلایه دارم، چرا که اگر همکاری داشتند، واگن‌ها را در سال گذشته به ما تحویل می‌دادند.

هدیه مدیریت شهری برای تهرانی‌ها
علاوه بر تلاش برای ورود زودهنگام قطارها، تلاش‌های دیگری هم صورت گرفته است. در قرارداد ۱۰۷۱واگن چینی و ۱۱۳واگن ساخت داخل، دولت و شهرداری شریک هستند. اکنون برای ساخت ۷۰واگن قطار با مدیریت شهری تفاهم کرده‌ایم و در مرحله تنظیم قرارداد هستیم. این واگن‌ها هدیه‌ای از طرف مدیریت شهری برای مردم تهران است. از شرکت واگن‌سازی‌ تهران می‌خواهم تا دانش و تکنولوژی ساخت واگن مترو را به دیگر شرکت‌ها و مجموعه‌های واگن‌سازی‌ کشور منتقل کند و اگر آنها هم تجربه و دانشی در این زمینه دارند که حتما همینطور است، آن را در اختیار شرکت واگن‌سازی‌ قرار دهند. چون نتیجه‌اش بازشدن گره ترافیک، رفع مشکل آلودگی هوا و دیگر مشکلات شهر تهران است.

باید روزی یک واگن مترو در کشور تولید شود
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران : در حال حاضر از جمله آلودگی هوا در شهر وجود دارد که باعث افزایش فوتی‌ها شده است. یکی از راه‌های اصلی از بین‌بردن آلودگی هوا حمل‌ونقل عمومی‌ است و قطار، پاک‌ترین، سالم‌ترین و انبوه‌ترین مدل حمل و نقلی است. بنابراین در این کار هرقدر سرمایه‌گذاری کنیم، مفید است و نتیجه درستی می‌گیریم. اگر به این کار بیشتر بپردازیم بسیاری از مشکلات‌مان حل می‌شود. در سرعت مترو نیز می‌توانیم سر فاصله ۶دقیقه‌ای را به ۳دقیقه برسانیم که ارزشمند است، چون تعداد مسافران را ۲برابر کرده‌ایم و این کار میزان استفاده از اتومبیل را کاهش می‌دهد. ما خودمان می‌توانیم بسازیم و باید همکاری‌ها بین دستگاه‌ها اتفاق بیفتد. امیدوارم به جایی برسیم که روزی یک واگن مترو تولید و به ما تحویل داده شود. از دوستانمان در وزارت کشور گلایه دارم، چرا که اگر همکاری داشتند، واگن‌ها را در سال گذشته به ما تحویل می‌دادند.
پروژه قطار ملی مترو در این دوره جان تازه‌ای گرفت
علیرضا شیخ‌طاهری، مدیر عامل شرکت واگن‌سازی‌ تهران: حدود ۷سال از انعقاد قرارداد ساخت ۱۵رام قطار متروی ساخت داخل بر پایه پلتفرم قطار ملی مترو می‌گذرد. ساخت قطار ملی در این دوره از مدیریت شهری جان تازه‌ای پیدا کرد. در سال گذشته نمونه اولیه قطار ملی مترو با حمایت شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در مسیر تهران – پرند رونمایی شد . امروز هم از یک‌سال زودتر از موعد مقرر از ۲رام تولید انبوه قطار ملی مترو رونمایی و این ۲رام تقدیم مردم تهران شد. اینها نتیجه علم‌باوری و خودکفایی است. بدون حمایت شهرداری و شورای شهر تهران تولید قطار ملی به نتیجه نمی‌رسید.

قطار امید و افتخار/ ورود ۲قطار ملی به متروی تهران

کد خبر 1000313
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha